Vietnam 15 februari 2024. deel 1 geschreven door Ankie.

15 februari 2024 - Da Nâng, Vietnam

Verhaal geschreven door Ankie.

Na een warme (letterlijk) nacht om 6 uuropgestaan. Weer een heerlijk ontbijt en om half 9 was iedereen in de bus. De groep is altijd op tijd, wat erg fijn is. Op een lange rechte weg gaan we Hué uit. Onderweg zien we veel longsleeperbussen. Prachtige lagunes. We gaan over de Wolkenpas en rijden ook door de wolken. Deze pas is de afscheiding tussen de koude Chines lucht en het warme zuiden van Vietnam. Onze eerste stop is bij een eucalyptusoliestokerij. Hier worden menig potje  zalf tegen de jeuk van o.a. de muggen  verkocht. Maar ook geurflesjes. Van eucalyptus worden ook verschillende soorten papier gemaakt. Voordat we de pas oprijden hebben we nog een koffiestop. Daar zien we het binnenhalen van de daar gekweekte oesters.

De wolkenpas is 21km lang en de hoogte is 500m. Maar door de wolken is het nat en het regent, dus onderweg de brommers met wapperend plastic, waaronder de mensen proberen zich droog te houden. De tankauto's mogen niet door de nieuwe tunnel, dus die komen we regelmatig tegen op de pas. Doordat het zo mistig is zien we de stad Danang als we weer "gelijkvloers" zijn. Danang heeft 1 miljoen inwoners.

Onderweg zien we verschillende boeddha's. De trend is hier groot - groter - grootst.

We rijden in Danang over de drakenbrug.

Wat wel heel triest is, is dat door de covid heel veel hotels in aanbouw nu niet afgebouwd worden. Je ziet de lege staketsels.

Onze lunch is bij Nando met Hoi An specialiteiten. In goed Engels spreekt hij ons toe in zijn kokstenue.

1. Lia:
    15 februari 2024
    Heerlijk. Wat een geweldig avontuur.
  2. Charlotte Bunnik:
    15 februari 2024
    Wat een geweldige reis! En wat zien jullie veel!
  3. Annette:
    15 februari 2024
    Super leuk om het allemaal te lezen

Jouw reactie