Vietnam 13 februari 2024.

13 februari 2024 - Hue, Vietnam

Ook vandaag heerlijk uit kunnen slapen en iets later ontbijten.

We hebben ook aan Alexander gedacht……

IMG_3261

De bus vertrekt op een normale tijd en wel pas om 11.00 uur maar met een zonnetje.

IMG_3265 Bij ons vertrek vanochtend zag het er zo uit.

Vandaag maken we een stop bij Vinh Moc tunnels. 600 Mensen hebben lange tijd in de tunnels gewoond tijdens de bombardementen in de Vietnam oorlog. Deze mensen zijn hier niet weggegaan maar zijn ondergronds gaan wonen.  Dit deel van het land verlaten om ergens anders te gaan wonen was niet mogelijk en bij vertrek zouden ze dan ook hun land kwijt zijn.

Tunnels in het noorden werden gebruikt ter bescherming van de bevolking tegen de bombardementen.

IMG_3268

De tunnels in het zuiden werden gebruikt door de Viet Cong om te vechten tegen de Amerikanen.

Hierna hebben we bij een particulier een stop gemaakt om te zien hoe peper groeit.

IMG_3270

Verder rijden we dan naar de voormalige grens tussen noord en zuid Vietnam. We gaan de Hien Luong brug te voet oversteken.

IMG_3275

Aan de andere kant staat de bus alweer op ons te wachten.

IMG_3276

Hierna gaan we naar een oorlogsbegraafplaats van noord Vietnamese soldaten.

IMG_3278Heel veel erg jonge mensen (18/19 jaar) liggen hier begraven.

Vervolgens richting Hue om daar in een cyclo door, in en langs het centrum te rijden.

IMG_3294

IMG_3284Dit was mijn fiets-chauffeur.

Zo met al die auto’s en scooters is het een compleet gekkenhuis. Degene met de meeste lef of de sterkste wint.

IMG_3309IMG_3306
Rond 18.30 uur gaan we aan het diner beginnen. IMG_3318IMG_3320 Biertje erbij.

IMG_3315 Saté, ook niet verkeerd.

Daarnaast natuurlijk nog mangosalade met vlees, gebakken vis, rijst, kip en rundvlees. Dessert was een pannenkoek met mango. Zoals we iedere keer zeggen, wat is het weer lekker….

Nu weer in het hotel, spulletjes klaar leggen voor morgen. Nog even 2 x potje kaarten, iets drinken en dan naar bed.

Welterusten voor straks en tot morgen.

1. Rien Weijers:
    Indrukwekkend die tunnels
  2. Ronald en Patrick:
    Patrick denkt ook aan Alexander. Tot morgen
    Over 3 uurtjes ga ik ook slapen.
  3. Dick en Loes:
    13 februari 2024
    Wat veel indrukken doen jullie op zeg.
    Zo de foto’s te zien geen gebrek aan eten daar heeeerlijk toch😜
    Indrukwekkend het verhaal over de tunnel dan leve wij hier toch in weelde zou ik zeggen.
  4. Gerda:
    15 februari 2024
    Hier ook ingedachten bij de kanjer fijn dat jullie ook lekker genieten knuffel
  5. Ans Maes:
    16 februari 2024