Vietnam 11 februari 2024.

11 februari 2024 - Đồng Hới, Vietnam

Om 08.45 uur zijn we vertrokken om na 1.5 uur aan te komen bij het monument van de 10 meisjes die tijdens een bombardement zijn omgekomen.

• Om ongeveer 14:00 uur op 24 juli 1968, op bevel van Chief Nguyen The Linh, gingen 10 meisjes aan het werk. Een formatie van straaljagers die van het noorden naar het zuiden vlogen over. De meisjes stopten met hun werk om zich te nestelen in de bunker aan de voet van Elephant Inn Hill. Later, om 16.40 uur, draaide een vliegtuig zich om en dropte een bom boven de 10-meisjesformatie.
  • Tien meisjes kwamen om het leven. De oudste was 24 jaar oud (geboren in 1944), de jongste, Vo Thi Ha was slechts 17 jaar oud (geboren in 1951). De 10 dong loc meisjes zijn Vo Thi Tan, Ho Thi Cuc, Nguyen Thi Small, Duong Thi Xuan, Ha Thi Xanh, Nguyen Thi Xuan, Vo Thi Hoi, Tran Thi Huong, Tran Thi Rang en Vo Thi Ha. Hun namen staan gekerfd in het steen.                 ​​​​​

Ik heb bij Tran Thi Rang een bloem gelegd. Waarom weet ik niet maar iets zei me om daar een bloem neer te leggen. Veel verdriet voelbaar bij de graven en dan nog zijn er mensen die weinig tot geen respect hebben. Veel foto’s gemaakt maar die nu even niet passend zijn in ons toch wel vrolijk reisverslag.

Rijden nu over de Ho Chi Minh trail met vele thee- en rubberplantages. Mooi berglandschap met vele kleine dorpjes.

IMG_3131

Gestopt bij een thee- en rubberplantage. Bij de theeplantage horen we dat de bovenste jonge blaadjes geplukt worden omdat die qua geld het meeste opleveren.

IMG_3123
Bij de rubberplantage horen en zien we dat er een inkeping in de boom gemaakt wordt en onder die inkeping hangt een bakje die de rubber (latex) opvangt.

IMG_3121
Zitten toch ook weer regelmatig in de bus en maken dus deze stop momenten onderweg, evenals het bezoeken van een plas-, rook- en/of benenstrek-plek. Maar eerst nog even een foto-stop op het hoogste punt van de Ho Chi Minh trail.

IMG_3135

Daarna nog 45 min. voor de lunch, waarbij we bij het verlaten van de Ho Chi Minh trail een stuk rijden over een landingsbaan die tijdens de Vietnam oorlog heel kort is gebruikt door de Viet Cong.

Na de heerlijke lunch gaan we nog naar Phong Nha waar we een grottenstelsel, die verbonden is door een ondergrondse rivier, per boot bezoeken.

IMG_3149

IMG_3160
Halverwege uitstappen uit de bootjes en nog een stuk lopen door de grotten om aan de andere kant weer in te stappen en terug te varen naar het opstappunt. Zowel de boottocht over de rivier en door de grotten en de wandeling door de grotten was geweldig. Nu eens op een redelijk natuurlijke manier qua verlichting genoten van het grottenstelsel. Gelukkig nu eens een keer niet verlicht met bijna alle kleuren van de regenboog,

Na dit alles gaan we met de bus richting ons hotel voor de komende 2 nachten.

IMG_3194

Bij aankomst bij het hotel krijgen we een drakendans te zien, vervolgens moesten we mee naar het strand waar nog een keer de drakendans werd vertoond.

IMG_3186IMG_3180IMG_3165IMG_3167Ik heb me hier zo op verheugd!!!
​​​​En dan staat er nog een verrassing op je kamer en wordt er op de deur geklopt met weer een Lucky Envelop. IMG_0215

IMG_0213Deze envelop kun je dan weer gebruiken voor de sauna, jacuzzi  of stoombad.

IMG_3208Alles wordt uitbundig versierd.

Deze nieuwjaarsviering is toch wel iets anders dan bij ons. Ze vieren het hier 3 dagen…….

Vanavond aan de borrel met Herman, Ankie en Frank.

IMG_3193Ho Chi Minh cocktail (Ankie en Ans)IMG_3195Cuba Libre (Frank)

IMG_3196Mai Tai cocktail (Herman)

IMG_3197

Even voor de insiders : Ankie heeft gehopt. (Is een rijmpje/gedichtje/versje).

Maar goed weer even serieus….. we hebben na de borrel besloten om in het hotel te gaan Hot Potten. Ook nu weer erg lekker!!

IMG_3204IMG_3206IMG_3200

IMG_3202

​​​​​​​Morgen een vrije dag!!! Uitslapen en iets later ontbijten. Massage nemen en een strandwandeling maken. Natuurlijk een borreltje en heerlijk eten. Het lijkt wel vakantie.​​​​​​

Voor straks welterusten en tot morgen.

1. Rien Weijers:
    11 februari 2024
    Dat hotpotten lijkt me wel wat
  2. Ans Maes:
    Erg lekker.
  3. Lida:
    11 februari 2024
    Wat ontzettend leuk dat het nieuwjaar in deze prachtige reis zit , zo kleurrijk allemaal. 👍
  4. Nicolette:
    11 februari 2024
    Wat geweldig om de drakendans in het echt te zien!!!
  5. Ronald en Patrick:
    11 februari 2024
    Wat super leuk om te lezen en de foto's te zien. Wat fijn dat jullie zo aan het genieten zijn. Ik ga over 2.5 ook lekker naar bed, groetjes, Patrick.
  6. Jos en Simone:
    11 februari 2024
    Wat geweldig om te lezen.
    Krijg nu al trek in zo’n Hot Pot 😋
    Rust lekker uit morgen 👍🏼
  7. Piet:
    11 februari 2024
    Allemaal heel indrukwekkend. Heel bijzonder dat jullie dat allemaal meemaken. Als in Nederland het oud opnieuw drie dagen gevierd wordt ben ik ook zeker drie dagen dronken. Heel bijzonder dat ze op zo'n manier het nieuw jaar vieren.

Jouw reactie