Vietnam 9 februari 2024 (verslag over 8 febr.)

9 februari 2024 - Halong Bay, Vietnam

Ankie: 8 februari

Vandaag ben ik aan de beurt om wat te vertellen over vandaag. Om half zeven loopt de wekker af. Een heerlijk ontbijt en om kwart voor 9 vertrekken we naar Halong Bay met een tas met de spullen voor 1 overnachting. De grote koffers blijven in de bus. Het is jammer genoeg maar 13 graden, dus zwemmen in Halong Bay  zit er vandaag niet in. Onderweg in Hanoi heel veel tuincentra met de prachtigste bloemen en struiken, later in het vlakke land veel rijstvelden waar de rijst al op sommige plekken met een lichtgroene waas opkomt

Dhr Vin, bootvluchteling uit Vietnam die in de Oekraïne met noedelsoep stinkend rijk is geworden, bouwt hier een groot imperium :hoogbouw, laagbouw, scholen en een universiteit. Later zien we veel oesterkwekwrijen en mangrovebossen.  Natuurlijke het verplichte bezoek aan een verkoophal van parels.

Op een aangelegd eiland in Halong Bay  gaan we aan boord van de Auco 2. We varen het karstgebergte in, schitterende omgeving. Eerst tekst en uitleg en daarna een lekkere lunch. Om half vier gaan we met kleine boot naar 1 van de 2 nog bestaande "floating villages". Vroeger ruim 700 bewoners , nu nog 63. Erg leuk om te zien. We stappen over in roeiboten voor 6 personen waar de schipper (vaak een vrouw)  staand ons langs de drijvende huisjes, bootjes en viskweekbakken roeit.

Daarna tekst en uitleg in het visserij museumpje.  Terug op de Auro 2 begint om 5 uur de "happy hour". Alleen whiskey valt daar niet onder. Later krijgen we uitleg over springrolls maken en 3 verschillende Vietnames "wijnen". Om 7 uur aan tafel. Een heerlijke barbecue met vlees en vis. De oesters zijn heerlijk. Het is weer een schitterende dag geweest.

1. Hetty Weijers-Wijgers:
    9 februari 2024
    Klinkt goed!
  2. Dick en Loes:
    9 februari 2024
    Pracht verhaal wat je hebt geschreven.Fantastisch om dit allemaal zo mee te maken.
    Volgens mij is dit echt vakantie!👍

Jouw reactie