Vietnam 9 februari (verslag 8 febr.) Ans

9 februari 2024 - Hanoi, Vietnam

Verslag 8 februari.
Ongeveer 13 graden en veel wind.
We rijden Hanoi uit langs vele bloemenkramen en  bloemenverkopers (dit alles voor TET)
Van de reisleidster 2 ‘gouden’ weegschaaltjes gekregen die volgens Vietnamese traditie alles in evenwicht houden.
Vervolgens een stop gemaakt in Ha Long bij een parelkwekerij. Na de uitleg over parels en het bekijken van hoe parels uiteindelijk worden gemaakt/gekweekt lekker aan de koffie.
Nog een klein ritje van de 20 min. naar de aanlegsteiger bij Tuan Chau Marina bij het Bhaya Cruise Center. Zitten nu te wachten om aan boord te gaan van de Auco 2. We hebben hut 110 op dek 1. We stappen om 12.30 uuruiteindelijk op de boot en worden onthaalt met muziek en de bemanning staat al te zwaaien naar ons.
We vertrekken om 12.45 uur en met ons vele andere boten. Filevaren lijkt het wel. Zoveel boten die allemaal dezelfde route gaan rondvaren……
Uitleg gekregen over de veiligheid, de activiteiten en daarna natuurlijk een lunch.
Weer erg lekker allemaal.
Het water staat trouwens erg laag, daarom mogen we ook niet zwemmen.
Om 15.30 uur gaan we met een zespersoons kano naar een drijvend dorp.
We varen eigenlijk langs huisjes/bootjes op het water. Een drijvend dorp waar de visserij erg belangrijk is.
Op ‘onze cruise boot’ krijgen we ook nog een kook of snij techniek demonstratie.
De snij techniek demo worden uiteindelijk een rijstwijn proeverij.
We hebben de kook demo maar ook de drank (nee proef) demo overleefd.
Loempia’s maken, vouwen en later opeten. Lekker!!!!
Wijn met kokos smaak, vrouwen wijn en mannen wijn (38% alcohol) gedronken.
Volgens Herman smaakte de mannen wijn naar parketlak.
Daarna natuurlijk ook nog even happy hour.  Happy hour met whisky naast deze ‘proeverij’ is best veel. Witte en rode wijn erbij en ik zeg het lijkt wel vakantie.
De groep wordt steeds gezelliger zo. Hoe zou dat toch komen…..
Vanavond nog heerlijk aan de bbq.
O.a. op het menu : oesters, garnalen, steaks, kip, mais. Diverse soorten rauwkost, sushi, nasi en warme groente.
Verschillende soorten toetjes en fruit als nagerecht.
Na het eten kon er nog op inktvis gevist worden, maar helaas geen geluk deze avond.
Om 21.30 uur naar bed omdat er eigenlijk niets meer te doen is en het licht gewoon uitgedaan wordt door het personeel.

Dit was mijn verslag van 8 februari. Er is ook zoveel te vertellen……