Vietnam 25 februari 2024.

25 februari 2024 - Ho Chi Minh City, Vietnam

Het wordt warm vandaag (36 graden) dus we vertrekken vroeg (07.00 uur). We gaan zo nog eerst Sonny (onze Vietnamese gids) ophalen van zijn woonadres. Om bij ons hotel te komen zou hij met z’n scooter veel tijd moeten verrijden. We komen er toch langs. Later realiseer ik me dat Sonny gisteravond na onze cruise nog zeker 1 uur op z’n scooter in het donker naar zijn huis moest rijden.

Onderweg zie je bij de winkeltjes langs de straat af en toe vechthanen in een ijzeren kooi zitten. We hebben ze gisteren tijdens de cyclo-tour ook regelmatig gezien. Grote magere hanen in een ronde kooi, natuurlijk 1 haan per kooi want anders vechten ze elkaar de kooi uit. Ziet er niet echt gezellig uit, maar ja lands wijs lands eer. Wat mij ook opvalt zijn toch veel loslopende honden, ook die zien er niet echt gezellig uit.

We gaan nu verder onderweg naar de Cu Chi tunnels.

IMG_4195

• De tunnels werden door Viet Cong-soldaten gebruikt als schuilplaatsen tijdens gevechten, maar dienden ook als communicatie- en bevoorradingsroutes, ziekenhuizen, voedsel- en wapenopslagplaatsen en woonruimten voor tal van Noord-Vietnamese jagers.

Enkele van de groep zijn de tunnels in geweest. (Wij niet, ik moet er niet aan denken.)

IMG_4162

IMG_4164

IMG_4168

Iets heel anders: wat mij ook is opgevallen in dit gedeelte van Zuid Vietnam dat er veel stenen eenhoorns op tuinmuurtjes en tuinhekken staan. Het blijkt dat b.v. een eenhoorn bescherming biedt aan het huis tegen kwade geesten.

Na de Cu Chi tunnels bekeken te hebben en over het terrein rondgelopen gaan we naar de Cao Dai tempel in Trang Bang.

IMG_4203

IMG_4207Een kleurrijke tempel waar we ook een ceremonie hebben bijgewoond.

Trang Bang is de plaats waar de wereldberoemde foto van Kim Phuc werd gemaakt.

• Phan Thị Kim Phúc, ook bekend als Kim Phuc of ook wel als het "napalmmeisje", werd bekend doordat zij als 9-jarige naakt met napalm op haar lichaam te zien was op de bekendste foto uit de Vietnamoorlog.

IMG_4226

In dit dorpje gaan we ook een eenvoudig maar smakelijke noedelsoep eten. Als toetje krijgen we taart omdat er 3 mensen in de groep jarig zijn of zijn geweest.

De rest van de middag en laatste avond in Ho Chi Minh gaan we naar eigen idee invullen (dat zal denk ik wel goed komen).

Welterusten voor straks en tot morgen.

1. Koos en Marijke.:
    25 februari 2024
    Lukt het om met eetstokjes te e ten?
  2. Ans Maes:
    25 februari 2024
    De stokjes liggen al in de koffer. Als we weer thuis zijn, gaan we een keertje Vietnamees eten met……..stokjes!!!!!
  3. Monique:
    25 februari 2024
    Heel leuk om jullie verhalen te lezen en zo ook een beetje mee te reizen. Leuke foto’s ook. Fijne reis verder 👋
  4. Jos en Simone:
    25 februari 2024
    Dit komt ons bekend voor, ik ben ook in zo’n tunnel geweest.
    Heel indrukwekkend.

Jouw reactie