Vietnam 24 februari 2024.

24 februari 2024 - Ho Chi Minh City, Vietnam

Na heerlijk geslapen te hebben en een lekker ontbijt, gaan we met de bus op weg door een gedeelte van Ho Chi Minh. We maken een stop bij het monument van de monnik Thieuh Quang Duc die in 1963 zichzelf verbrandt als protest tegen het regime in Zuid Vietnam.

• Een auto kwam het kruispunt oprijden. Twee jonge monniken en een oudere monnik – die een beetje leunde op een van de jongere – stapten uit. De oude monnik liep doelgericht naar het midden van het kruispunt. De twee jonge monniken haalden een plastic jerrycan tevoorschijn die gevuld was met benzine. Meteen nadat de oude monnik was gaan zitten, goten zij de benzine over hem heen. De oude monnik haalde een luciferdoosje tevoorschijn, stak een lucifer aan, en liet die vallen in zijn schoot. Onmiddellijk werd hij omringd door vlammen. Alle getuigen waren geschokt.

5a723e31-2fc7-4f81-87e4-00cc304c2917Dit monument staat op de plek waar de monnik zichzelf verbrandt.

Daarna gingen we naar de Chinese markt Cho Binh Tay in Cho Lon. Een van de oudste markten in Ho Chi Minh (Saigon). Het lijkt een beetje op de Zwarte Markt in Beverwijk. Maar alles is zo goed geregeld dat als je iets nodig hebt je precies weet in welke gedeelte van de markt je moet zijn. Kruiden en groente hebben een eigen plek, eten doe je op een eigen plek, kleding eigen plek, keukenspullen eigen plek. Ook buiten zie je dat er een straat is met alleen maar scooter- of auto-onderdelen.

IMG_4025

Of b.v. levende dieren die je kunt kopen op weer een andere straat.

IMG_4021

Groente en fruit die ook weer een eigen verkoopstraat heeft. Maakt het boodschappen doen op deze manier wel heel gemakkelijk.

IMG_4006Allerlei verschillende champignons.IMG_3999Zwaluwvogelnestjes. IMG_4031‘Kleine’ kaneelstokjes.Na de markt weer eens een tochtje met een cyclo gemaakt. Kris kras door de stad met heel veel scooters. Het schijnt dat er zo rond de 6 miljoen scooters rondrijden in Ho Chi Minh.IMG_4011

IMG_4014Dit is mijn fietschauffeur. Wat een schatje hè???

Na de fietstocht een bezoek gebracht bij een Chinese kruidenwinkel.

IMG_4036Kopje thee gekregen in het kruidenwinkeltje. De smaak is brrrrrrr. Is voor ons iets te gezond.

IMG_4038Deze mevrouw komt haar medicijnen-bestelling ophalen.
De vrouw achter de toonbank weet precies wat je nodig hebt bij ziekte of andere ongemak. Zij heeft dit allemaal geleerd van haar vader.

Hierna een Chinese tempel bezocht.

IMG_4046

IMG_4052
In de tempel ook enkele wierookstokjes aangestoken. De stokjes hebben misschien 5 min. gebrand en werden toen uit de pot met zand gehaald en hardhandig in een bak water gestopt om daarna te verdwijnen met tientallen andere stokjes in een grote mand. Oké dan…….

Terug naar het hotel. We gaan op pad om even geld te pinnen, iets te eten en te drinken. Dan belanden we in een boterneusmomentje. Dit woord staat niet in de van dale  maar hebben we zelf verzonnen.

Aan de overkant van ons hotel zien we in een etalage allemaal houten bezienswaardigheden die gemaakt zijn van (naar ons idee) hele smalle tandenstokers. Kijk dan………

IMG_4055IMG_4060

IMG_4057
We mochten binnenkomen en natuurlijk foto’s maken. Dus dit is ons boterneusmomentje.

We gaan weer verder. Het is tijd om te eten en iets te drinken, daarna gaan we wel pinnen.

IMG_4063

IMG_4066
Terug in het hotel hebben en maken we nog even tijd om de voeten een beetje rust te gunnen.
Vanavond gaan we een diner river cruise maken. Wat is dat nu weer zullen jullie wel denken. We gaan varen op een traditioneel rivierschip met als achtergrond de verlichte stad. Welkomstdrankje, diner met Vietnamese muziek. We zijn de enige 4 van de groep die dit gaan doen, de rest blijft ‘gezellig’  in het hotel of elders. Maakt ons niet uit, ze doen hun best maar, wij genieten wel.  Voor ons is dit een geweldige afsluiting van weer een fantastische dag.

Geen idee hoe laat we weer terug zijn in het hotel, dus vandaar nu al het verslag van deze dag. Morgen gaan jullie wel zien hoe de river cruise is geweest.

Welterusten voor straks en tot morgen.

1. Annette:
    24 februari 2024
    Het ziet er weer mooi uit. Goed dat jullie overal van genieten. 👍
  2. Nicolette:
    24 februari 2024
    Dat boterneusmomentje; geweldig.heb je er niets gekocht??
  3. Hanny en Sjaak:
    24 februari 2024
    Weer heel wat belevenissen !!! Dat “ Boterneusmomentje “ was wel heel apart en kunstzinnig !!!
  4. Charlotte Bunnik:
    24 februari 2024
    Wat maken jullie toch veel mee.
    Fantastisch!
  5. Lia Veenman:
    24 februari 2024
    Wat een afwisselend programma in Saigon !
  6. Hetty Weijers-Wijgers:
    Indrukwekkend verhaal!
    Mooi boterneusmomentje! Creatief hoor!

Jouw reactie